جرثقیل سقفی چیست

جرثقیل سقفی چیست

جرثقیل سقفی : تعریف، انواع و اجزاء

در این مقاله، هدف ما این است که برخی از این سؤالات را باز کرده و آنها را به ساده ترین قالب خود تجزیه کنیم. ما می خواهیم به شما کمک کنیم تا  درک سطح پایه ای از جرثقیل های سقفی داشته باشید  و اینکه چگونه می توانید جرثقیل سقفی را انتخاب کنید که برای نیازهای کسب و کار شما مناسب تر است.

جرثقیل سقفی چیست؟

به بیان ساده، جرثقیل سقفی گونه ای از تجهیزات است که به شما این امکان را می دهد اجسام یا مواد سنگین را  از مکانی به مکان دیگر به روشی دقیق بلند کرده و منتقل کنید. جرثقیل های سقفی را می توان در انواع پیکربندی ها طراحی و تولید کرد و جهت بهبود عملکرد یا تغییر ظرفیت می شود  اجزای مختلف را تعویض یا مهندسی کرد.

از مهمترین دلایل استفاده از جرثقیل سقفی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بارگیری یا تخلیه مواد از ماشین آلات سنگین
  • جابجایی مواد کارگاه ها انبار ها و… که کاراتر از یدک کش یا نیروی انسانی می تواند باشد
  • چرخاندن یا کشیدن انواع اجسام سنگین به داخل و خارج از ماشین های مهر زنی در یک مرکز تولیدی
  • تغذیه مواد خام به ماشین در یک کارخانه تولیدی
  • حرکت دادن قطعات یا قطعات به سمت پایین خط مونتاژ به صورت کنترل شده
  • جابجایی کانتینرها در اطراف یک کارخانه کشتی سازی یا راه آهن

علاوه بر موارد مطرح شده در بالا، دو دلیل دیگر وجود دارد که چرا شرکتها باید جرثقیل سقفی در کارخانه خود نصب کنند:

۱.کارایی – جرثقیل های سقفی کارآمدتر از استفاده از گروهی از کارگران یا موتورهای یدک کش برای بلند کردن و جابجایی مواد هستند و می توانند تا ۲ تا ۳ برابر سریعتر کار کنند. به این فکر کنید که چگونه یک سازنده، کارخانه یا انبار می‌تواند فرآیندها و رویه‌های خود را با معرفی جرثقیل سقفی برای خودکار کردن بلند کردن، مانور و تخلیه مواد در تأسیسات خود ساده‌سازی کند.

۲.ایمنی – از دیگر مزایای  نصب جرثقیل سقفیمی توان از استفاده آن در بخشهای مختلف از جمله تولید، مونتاژ یا انبار نام برد. جرثقیل ها می توانند برای بلند کردن و جابجایی مواد در محیط های شدید استفاده شوند و می توانند مواد خورنده یا خطرناک مانند فلزات داغ، مواد شیمیایی و بارهای سنگین را کنترل کنند. یک ایستگاه کاری یا جرثقیل بازویی می تواند برای کمک به کارگران در جابجایی اجسام سنگین به شیوه ای کنترل شده و کمک به کاهش صدمات حرکتی مکرر و کشیدگی عضلانی در محل قرار گیرد.

سایر مزایای استفاده از سیستم جرثقیل سقفی عبارتند از:

  • کاهش تصادفات در محل کار
  • کاهش خسارت محصول یا مواد
  • کاهش هزینه ها
  • گردش کار بهبود یافته
  • راه حل سبز که مضرات زیست محیطی را کاهش می دهد
جرثقیل سقفی چیست

اجزای جرثقیل سقفی چیست؟

به منظور درک بهتر برخی از اصطلاحاتی که بعداً هنگام توصیف انواع مختلف جرثقیل های سقفی استفاده خواهیم کرد، در مورد قطعات و اجزای مختلف جرثقیل بحث خواهیم کرد و اینکه چگونه آنها می توانند بر عملکرد و طراحی تأثیر بگذارند.

بالابر – بالابر قطعه ای که بار را با استفاده از  طناب، سیم  یا زنجیر نگه می دارد یا بالا ئ پایین می کند.  بالابرها را می توان  به صورت دستی، برقی یا با هوای فشرده (پنوماتیک) تغذیه کرد.

قلاب  – بار یا اجسام برداشته شده با استفاده از یک قلاب که به بالابر متصل می شود

پل – به تیر باربر که در عرض ساختمان می گذرد پل می گویند. پل جزء اجزای مهمی است که باندها را به هم متصل می کند و بالابر را با استفاده از یک چرخ دستی به جلو و عقب حرکت می دهد. پل می تواند از یک یا دو جز تشکیل شده باشد که اغلب به عنوان  طرح تک پل یا دو پل نامیده می شود  . پل ها معمولا از فولاد نورد ساخته می شود.

چرخ دستی – چرخ دستی بالابر را پشتیبانی می کند و به صورت افقی در امتداد پل جرثقیل حرکت می کند تا بالابر و قلاب را قبل از برداشتن یا پایین آوردن بار قرار دهد. چرخ دستی ها را می توان به  زیر آویزان و از بالا تقسیم بندی کرد:

  • در حال اجرا / زیر آویزان – چرخ های چرخ دستی بر روی فلنج پایین تیر جرثقیل کار می کنند
  • در حال اجرا از بالا – چرخ های چرخ دستی بر روی ریل های نصب شده در بالای تیر جرثقیل کار می کنند. بیشتر در طرح های تیر دوتایی با ظرفیت بالاتر دیده می شود.

باند  – قطعه ای که باعث می شود جرثقیل پل برای حرکت جرثقیل به بالا و پایین خلیج ها حرکت می کند. اینها معمولاً بخشی از سازه ساختمان هستند، به عنوان تیرها، در هر سیستم جرثقیل پل سقفی وجود دارد.

ریل یا مسیرهای باند – ریلی که توسط باندی که جرثقیل در آن حرکت می کند پشتیبانی می شود. جرثقیل های با کارکرد بالا معمولاً روی ریل های ASCE/راه آهن کار می کنند. جرثقیل های دروازه ای همچنین می توانند از یک سیستم ریلی یا مسیر نصب شده در کف برای حرکت دادن پل به جلو و عقب استفاده کنند.

کامیون‌های انتهایی – در دو طرف پل قرار دارند، کامیون‌های انتهایی پل را با استفاده از یک سری چرخ‌ها که روی ریل می‌روند، به سمت بالا و پایین باند حرکت می‌کنند. هر کامیون انتهایی می تواند دارای پیکربندی ۲، ۴ یا ۸ چرخ بر اساس ظرفیت جرثقیل باشد.

ضربه گیرها – ضربه گیرها برای جذب انرژی جرثقیل و کاهش ضربه طراحی شده اند – جرثقیل را به روشی کنترل شده در حالت استراحت قرار می دهند و هنگامی که جرثقیل یا واگن برقی به پایان سفر خود می رسند، نیروها را به حداقل می رساند. سپرها را می توان به پل، واگن برقی یا توقفگاه باند وصل کرد.

کنترلر ها – کنترلر ها معمولاً در یک پانل روی جرثقیل یا بالابر نصب می شوند و  آویز یا کنسول رادیویی از راه دور  به اپراتور اجازه می دهد تا جرثقیل را اجرا کند. کنترل‌ها موتورهای درایو و بالابر را کار می‌کنند و می‌توانند  درایوهای فرکانس متغیر (VFD) را  برای کنترل سرعت بالابر برای موقعیت‌یابی دقیق بار کنترل کنند.

برق رسانی –  میله های هادی عایق شده یا سیستم های فستون  (کابل های تخت) برق را از ساختمان به جرثقیل می رساند.

جرثقیل سقفی چیست

انواع جرثقیل سقفی

جرثقیل های سقفی در اندازه ها، شکل ها و ظرفیت های مختلف  ساخته می شوند و بر اسا نیاز شما  جهت ساده سازی فرآیندهای تولید انتخاب می شود. بنابراین هنگام انتخاب جرثقیل برای تاسیسات خود باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ظرفیت مورد نیاز
  • طول یا دهانه جرثقیل
  • محل جرثقیل – در داخل یا خارج از منزل
  • حرکت ساختار جرثقیل
  • وزن و نوع مواد / بار
  • هر چند وقت یکبار از جرثقیل استفاده خواهد شد

جرثقیل های یک یا دو پل

جرثقیل پل نوعی جرثقیل است که شامل دو باند هوایی است که در سازه نگهدارنده ساختمان تعبیه شده است. یک پیکربندی تک تیر یا دوتایی که پل نامیده می شود، جرثقیل را به سمت بالا و پایین باند فرودگاه حرکت می دهد و چرخ دستی و بالابر در امتداد پل دو طرفه حرکت می کنند. چرخ دستی به اپراتور اجازه می دهد تا بالابر و قلاب را قبل از بالا بردن یا پایین آوردن بار قرار دهد.

جرثقیل های پل دارای پیکربندی های مختلفی از جمله طرح های تک تیر و دو تیر هستند و چرخ دستی و بالابر را می توان بسته به طراحی ساختار ساختمان و الزامات مورد نیاز برای بالابر به گونه ای طراحی کرد که از بالا یا پایین آویزان باشد.

  • تک پل – این مدل از جرثقیل سقفی یک تیر است که در هر طرف توسط یک کامیون انتهایی پشتیبانی می شود. چرخ دستی و بالابر پایین آویزان هستند – به این معنی که روی فلنج پایین تیر تکی کار می کنند. جرثقیل های تک تیر معمولاً به دلایل زیر ارزان تر هستند:

oکاهش هزینه های حمل و نقل

oنصب سریعتر

oطراحی آسانسور و چرخ دستی ساده تر

oتیرهای باند سبک تر

  • دو پل – در جرثقیل سقفی دو پل، دو تیر وجود دارد که پل را تشکیل می دهند و توسط یک کامیون انتهایی در هر طرف پشتیبانی می شوند. چرخ دستی و بالابر روی ریلی نصب شده در بالا یا زیر تیرهای پل اجرا می شوند. جرثقیل های دو تیر برای کاربردهای سنگین تر توصیه می شود که در آن جرثقیل باید ظرفیت های سنگین تر و دهانه های طولانی تری داشته باشد.

جرثقیل های پل بر اساس خدمات، ظرفیت و محیط به دو دسته تقسیم می شوند. اصطلاحات رایج برای دو نوع جرثقیل مختلف جرثقیل “فرایندی” و “مدولار” است. معنی هر یک از اینها را با جزئیات بیشتر در زیر توضیح خواهیم داد:

  • جرثقیل های فرآیندی – جرثقیل های فرآیندی برای نیاز خاصی ساخته می شوند و این نوع جرثقیل ها سنگین هستند (عمدتا جرثقیل های کلاس D، E و F) و در عملکرد ثابت یا تقریباً ثابت هستند. آنها به طور معمول یک طراحی تیرآهن دوتایی بالا هستند و تعداد زیادی مهندسی داخلی برای انجام بالابرهای با ظرفیت بالا یا انجام یک کار بسیار خاص بارها و بارها دارند. جرثقیل‌های فرآیندی را می‌توان در مکان‌هایی مانند کارخانه‌های مونتاژ خودرو، کارخانه‌های فولاد، محوطه‌های کانتینری، کارخانه‌های چوب پیدا کرد و از ۱۰ تا ۲۰ بالابر در ساعت با حدود ۵۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت نامی خود کار می‌کنند.

جرثقیل زیرزمینی

جرثقیل دروازه ای شبیه جرثقیل پل است، اما به جای حرکت در باندهای معلق، جرثقیل از پاها برای حمایت از پل، واگن برقی و بالابر استفاده می کند. پایه های جرثقیل روی ریل های ثابت تعبیه شده یا در بالای زمین حرکت می کنند.

جرثقیل دروازه ای زمانی در نظر گرفته می شود که دلیلی برای عدم استفاده از سیستم باند هوایی وجود داشته باشد. آنها معمولاً در برنامه های کاربردی در فضای باز استفاده می شوند که در آن تیرها و ستون های کامل نمی توانند نصب شوند یا ممکن است در زیر یک سیستم جرثقیل پل موجود استفاده شوند. جرثقیل های دروازه ای را می توان بیشتر در کارخانه های کشتی سازی، راه آهن، پروژه های ویژه در فضای باز مانند ساخت پل، یا در مکان هایی مانند کارخانه های فولادی که اتاق بالای سر ممکن است مشکل ساز باشد، یافت.

جرثقیل های مونوریل

این نوع جرثقیل که بیشتر در خط تولید یا مونتاژ یافت می شود، از چرخ دستی برای حمل بالابر در یک مسیر استفاده می کند. چرخ دستی برای اتصال به یک پرتو I طراحی شده است و در امتداد سطح صاف در پایین تیر قرار می گیرد. این جرثقیل ها مواد را در یک خط مستقیم به جلو و عقب می رانند یا می توانند طوری طراحی شوند که یک مسیر منحنی را با کلیدها، شاخه ها و تغییرات ارتفاع دنبال کنند. جرثقیل‌های مونوریل برای بالابرهایی طراحی شده‌اند که نیازی به حرکت واگن برقی پهلو به پهلوی ارائه شده توسط پل در جرثقیل سقفی یا دروازه‌ای ندارند.

جمع بندی

امیدواریم این مقاله بتواند درک بهتری از جرثقیل سقفی در سطح پایه به شما بدهد. به عبارت ساده تر، جرثقیل سقفی مواد یا اجسام سنگین را به روشی دقیق از یک مکان به مکان دیگر منتقل می کند. طراحی جرثقیل می تواند به سادگی یک جرثقیل بازویی باشد که مواد را در یک قوس ۵ فوتی در طول مونتاژ محصول حرکت می دهد. یا می‌تواند به پیچیدگی یک جرثقیل پل ۵۰ تنی با تیرهای دوبل که برای گالوانیزه کردن گرم در کارخانه فولاد استفاده می‌شود، باشد.

ما در صانع گستران آریا، سیستم های جرثقیل سقفی در سطح جهانی را طراحی و می سازیم. ما بیش از ۲۰ سال تجربه در صنعت جرثقیل سقفی داریم و می‌توانیم راه‌حل‌های سفارشی از جرثقیل‌های اقتصادی سبک تا جرثقیل‌های چرخه‌ای با ظرفیت بالا و کار بالا بسازیم.

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه یک سیستم جرثقیل سقفی می تواند کارایی و ایمنی تاسیسات شما را بهبود بخشد، یا می خواهید یک جلسه مشاوره را تعیین کنید،  با ما تماس بگیرید تا با یک متخصص جرثقیل صحبت کنید.

جرثقیل سقفی

مطالب پیشنهادی

جرثقیل سقفی چیست
جرثقیل سقفی و جرثقیل دروازه ای شرکت صانع گستران آریا تولید و فروش انواع جرثقیل سقفی و دروازه ای، مشاوره و نظارت
جرثقیل سقفی و جرثقیل دروازه ای شرکت صانع گستران آریا تولید و فروش انواع جرثقیل سقفی و دروازه ای، مشاوره و نظارت
جرثقیل سقفی و جرثقیل دروازه ای شرکت صانع گستران آریا تولید و فروش انواع جرثقیل سقفی و دروازه ای، مشاوره و نظارت